پروژه‌های شرکت اقتصادی گردشگری ایرانیان

مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی

خلاصه تاریخچه و مزایای مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی

   پیشینه تاریخی سرزمین کهن ایران بیانگر پیشتازی و سرآمدی ایرانیان در ساخت راه‌ها و تأسیسات بین راهی است و احداث کاروان‌سراها و خدمات مربوطه گواه این ادعاست. ایجاد راه و ساختمان‌های بین راهی در سرزمین ایران پیشینه‌ای کهن دارد. ایرانیان در مسیر و فواصل معین، مکان‌ها و اطراق‌گاه‌هایی ایجاد کرده بودند که محل توقف و آسایش مسافران و کاروان‌های تجاری و بازرگانی بوده است.

   منابع تاریخی حکایت از آن دارند که احداث بناهای مذکور از دوره هخامنشیان آغاز شده‌اند. در دوره اشکانیان، همانند عهد هخامنشی، توسعه راه‌ها و ایجاد ایستگاه‌های بین راهی به ویژه در مسیر تاریخی جاده ابریشم اهمیت فوق‌العاده‌ای یافت. در دوره اسلامی نیز عوامل متعددی در شکل‌یابی، توسعه و گسترش کاروانسراها دخالت داشته که اهم آنها عوامل مذهبی، نظامی و اقتصادی است.

   قرن پنجم هجری قمری عصر شکوفایی هنرهای اسلامی به ویژه هنر معماری است. بنیان گسترش شبکه راه‌های تجاری و احداث کاروانسراهای متعدد در مسیر جاده‌ها و داخل شهرها در این دوره بوده است. در دوره تیموری، توسعه تجارت، معماری و ایجاد کاروان‌سراها شتاب بیشتری یافت ولی عصر طلائی ایجاد کاروان‌سراهای ایران متعلق به دوره صفوی است که بقایای 999 کاروان‌سرایی که در آن دوره ساخته شده هنوز در کنار جاده‌های ایران پابرجاست. 

   در عصر حاضر با توجه به توسعه صنعت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل جاده‌ای و گسترش فناوری ساخت وسائط نقلیه و توسعه و تنوع راه های ارتباطی، موضوع ارائه خدمات در طول راه‌ها به مسافران و رانندگان دچار دگرگونی اساسی شده و همچنین خدمات مورد نیاز آنان از نظر تنوع، کمیت و کیفیت نیز تغییر نموده است. گسترش چشمگیر حمل و نقل جاده‌ای در ایران و توسعه شبکه جاده‌ای کشور از یک طرف و پراکندگی غیر اصولی و ناکارآمدی مکان‌های خدماتی رفاهی موجود در کنار جاده‌ها موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای مسافران و رانندگان شده است. سالیانه میلیون‌ها مسافر و صدها هزار وسیله نقلیه در شبکه راه‌های کشور رفت و آمد می‌کنند. انبوه مسافران و رانندگان به مکان‌هایی نیاز دارند تا بتوانند از خدمات مورد نیاز در طول سفر استفاده کنند. بدین‌منظور طرح احداث واحدهایی که بتواند با رویکردهای علمی و کارشناسی نیازهای فوق‌الذکر را پاسخ دهد، بوجود آید.

  1.    بنابراین شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی رفاهی پارس زیگورات (سهامی خاص) با برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا تاکنون اقدام به احداث 4 مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در مسیر جاده ابریشم نموده است.

 

مشخصات عمومی مجتمع‌های خدماتی رفاهی

متراژ (مترمربع)

فضاهای عمومی مجتمع

490

سالن رستوران سنتی + آشپزخانه

293

سالن رستوران فست فود + آشپزخانه

119

فست فود + سفره خانه سنتی + کافی شاپ

70

سالن رستوران روباز

287

فروشگاه 11 عدد

274

سرویس بهداشتی عمومی

43

نمازخانه

12

محل ATM

11

انتظامات

481

ورودی‌ها – فضاهای اداری – تأسیسات مخابراتی – نانوایی

2.080

جمع کل فضاهای ساختمان اصلی

4.800

جایگاه سوخت بنزین و گازوئیل

 
 
خلاصه اطلاعات پروژه‌ها

ردیف

استان

محور

متراژ

(هکتار)

وضعیت

وضعیت

موافقت اصولی

اجاره نامه

تاییدیه فرمانداری

1

خراسان رضوی

نیشابور- سبزوار کیلومتر 65 سمت راست

2.6

واگذار گردید

2

اصفهان

شهرضا – اباده سمت چپ

2

واگذار گردید

3

کرمان

بیاض – انار سمت راست

10

واگذار گردید

4

سمنان

سبزوار – شاهرود کیلومتر 145 سمت راست

3

واگذار گردید

5

اصفهان

قم – کاشان - اصفهان  سمت راست

5

آماده ساخت

دارد

کمیسیون ماده 21

دارد

6

گیلان

سراوان –  فومن

2

آماده ساخت

دارد

دارد

دارد

7

فارس

آباده – ایزدخواست سمت چپ

5

آماده ساخت

دارد

دارد

دارد

8

کرمان

کرمان - بم

6

آماده ساخت

دارد

دارد

دارد

9

فارس

آباده – ایزدخواست سمت راست

5

آماده ساخت

دارد

دارد

دارد

10

سمنان

گرمسار –  سمنان

3

اخذ مجوز

دارد

ندارد

ندارد

11

گیلان

سنگاچین –  بندرانزلی

2

اخذ مجوز

ندارد

ندارد

ندارد

12

اصفهان

قم – کاشان - اصفهان  سمت چپ

5

اخذ مجوز

دارد

ندارد

ندارد

13

گیلان

لنگرود –  چمخاله

2

اخذ مجوز

ندارد

ندارد

ندارد

 

پروژه‌های ردیف 5 الی 13 به دلیل تأمین مالی و اخذ مجوزات لازم تاکنون به مراحله اجرائی شدن نرسیده است.

گالری تصاویر