معرفی ۴ محصول ارزشمند جهت سرمایه گذاری در صنعت فولاد

  1. خانه
  2. مقالات
  3. معرفی ۴ محصول ارزشمند جهت سرمایه گذاری در صنعت فولاد

معرفی ۴ محصول ارزشمند جهت سرمایه گذاری در صنعت فولاد

سرمایه گذاری، مطمئنا جزو مهمترین دغدغه های فکری هر شخص در زندگی شخصی برای پیشرفت و دستیابی به موقعیت مالی مورد نظر است.
اما یک سوال مهم و تاثیر گذار پیش روی افراد قرار دارد.کجا سرمایه گذاری کنم؟ بی شک جواب به این سوال را نمی توان در چند خط داد و نیازمند بررسی مسائل و شرایط را داردکه کاملا مرتبط به گزینه ای است که می خواهیم بر روی آن سرمایه گذاری کنیم. گزینه هایی مانند خرید و فروش خودرو، ساخت و ساز، بازار سهام و… از جذاب ترین گزینه های فعلی برای سرمایه گذاری هستند اما آیا می دانید که چه چیزی در تمامی این موارد مشترک استو بر تمام آن ها تاثیر می گذارد؟ مطمئنا «فولاد».صنعت فولاد ، یکی از مهمترین پایه های اقتصاد هر کشور است به گونه ای که سرانه مصرف فولاد را به عنوان شاخصی برای بررسی صنعتی بودن یک کشور در نظر می گیرند. ما در این مقاله به معرفی فولاد به عنوان یکی از پر مصرف ترین ، متنوع ترین و مهم ترین عنصر در کشور به عنوان گزینه ای برای سرمایه گذاری می پردازیم.

تاریخچه فولاد

فولاد ، نوعی آهن که از ۰.۰۲۵ تا ۲ درصد کربن در کنار درصدی از فلزات و آلیاژ های دیگر را در ترکیبات خود دارد . آهن فلزی مستحکم ، سخت و سنگین است که در ترکیب با کانی ها در پوسته زمین و شهاب سنگ ها یافت می شود. برای نخستین بار حدود سه هزار تا سه هزار و پانصد سال پیش از میلاد، مردمانی که بین دو رود دجله و فرات زندگی می کردند به وجود فلزات در سنگ های طبیعی پی برده و اقدام به استفاده از این مواد کردند.اولین فلزی که از سنگ معدن تهیه شد ، مس نامیده شد.

پس از گسترش استفاده از فلزات در زندگی انسان ها، حدود ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد، صنعت کاران اقدام به حرارت دادن سنگ آهن و کوبیدن آن برای تبدیل به ورقی محکم کردند. ورقی که بیشتر برای تولید شمشیر و زره های جنگی مورد استفاده قرار می گرفت.

حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد ، چینی ها که کاملا با این صنعت آشنا شده بودند اقدام به توسعه کوره های ذوب آهن و تولید چدن کردند. چدن فلز محکمی است اما وجود مقدار زیادی از عنصر کربن در محتوای آن موجب شکننده شدن این فلز شده است که به همین علت برای شکل دادن اصلا مناسب نیست.

پس از شروع انقلاب صنعتی که منجر به دگرگونی در اواخر قرن هجدهم شد آهنگران با استفاده از کوره های پودلینگ که توسط هنری کورت در سال ۱۷۸۴ ابداع شده بود، اقدام به تبدیل چدن خام به آهن کم کربن کردند. در ادامه شروع انقلاب صنعتی که منجر به دگرگونی های اساسی در صنعت، کشاورزی، تولید و ترابری و پس از آن توسعه راه آهن در اروپا و آمریکا که در طول قرن نوزدهم فشار عظیمی بر صنعت فولاد وارد کرد، هنوز هم فولاد به صورت کامل بین صنعتگران به عنوان یک فلز ساختاری پذیرفته نشد بود و تولید آن آهسته و پرهزینه بود.

تحول اساسی فولاد از زمانی شروع شد که هنری باسمیر با استفاده از یک ظرف گلابی شکل تحت عنوان مبدل اقدام به اضافه کردن اکسیژن به آهن مذاب برای کاهش محتوای کربن آن کرد.این انقلاب در تولید فولاد منجر به تولید محصولات با کیفیت بالا و هزینه کم شد .بسیاری از بازرگانان آن دوره از فولاد به عنوان یک سرمایه گذاری پر سود استفاده کردند.شرکت آمریکایی فولاد اندرو کارنگی اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۰۱ بیش از یک میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود.

فولاد در ایران

ایران، از لحاظ ذخایر طبیعی کانی ها جزو غنی ترین کشور ها است که همین امر موجب گسترش سریع صنایع فلزی در ایران شده به گونه ای که بر اساس شواهد و مدارک باستان شناسی ، شمال و مرکز ایران جزو قدیمی ترین مراکز صنعت فلز جهان است.تاریخچه فولاد در ایران به هزار سال پیش از میلاد وهمزمان با ورود قوم آریایی به ایران شروع می شود و تقریبا هم زمان با هند ، صنعت فولاد ایران رونق گرفت به گونه ای که در برخی موارد شک و شبهه هایی میان این دو صورت گرفته است برای نمونه روس ها معتقد بودند فولاد موج دار در هند اختراع شده و سپس به ایران ارسال شده ، در صورتی که در گاهنامه کوکویائو بیان شده که در زمان ساسانیان ، ایرانیان اقدام به صادر کردن فولاد موج دار به چین کرده اند.

جهش صنعت فولاد ایران در سال ۱۳۰۶ رخ داد ، زمانی که حکومت وقت برای تامین نیاز های ریل آهن اقدام به اختصاص بودجه ای ۵.۵ میلیون تومانی برای راه اندازی این پروژه کرد، اما این پروژه به دلیل مشکلات مالی به تعویق افتاد. پس از آن قردادی با یک کنسرسیوم آلمانی منعقد شد .بر مبنای این پروژه تولید روزانه ۱۵۰تن فولاد و اشتغال زایی برای۱۲۰۰ نفر پیش بینی شده بود .

پس از جنگ جهانی دوم ، ایران به اشغال نیروهای متفقین در آمد که همین موضوع منجر به خروج آلمانی ها از ایران و به تعویق افتادن دوباره طرح فولاد ایران شد و حتی تلاش های کارخانه ها برای شکل گیری فولاد به علت عدم اختصاص سرمایه برای این مورد توسط بانک جهانی باز هم به تعویق افتاد.در نهایت در سال ۱۳۴۴ فولاد ایران با همکاری سوئد در اصفهان پایه گذاری شد و بودجه لازم برای این امر با صادرات گاز طبیعی به شوروی سابق تامین شد.

پس از انقلاب و در سال ۱۳۵۸ تغییراتی در سازمان صنایع فولاد ایران صورت گرفت و شرکت‌های داخلی با یکدیگر ادغام شدند و شرکت ملی فولاد ایران NISCO را تاسیس کردند.از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۹ شرکت ملی فولاد ایران به عنوان تنها متولی فولاد کشور فعالیت داشت. در سال ۱۳۷۹ به موجب ماده ۶ قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع و معادن ، سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو )تاسیس شد.در حال حاضر نیز با وجود اینکه مجتمع‌های فولادی چون فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، فولاد سبا، فولاد کاویان، شرکت گروه صنعتی سپاهان، فولاد آلیاژی ایران و شرکت ملی فولاد ایران شکل گرفتند اما سهم بالای ۷۰ درصد تولید فولاد ایران بر دوش فولادسازانی چون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان است.

ظرفیت تولید فولاد در ایران در سال ۲۰۱۷ با رشد ۲۱٫۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ از ۱۷٫۹ میلیون تن به حدود ۲۱٫۷ میلیون تن در سال رسیده‌است. با این افزایش ظرفیت ایران را در جایگاه چهاردهم کشورهای تولیدکننده فولاد قرار گرفته‌است. ایران قصد دارد در افق ۱۴۰۴ این رقم را به ۵۵ میلیون تن در سال برساند.

کاربردهای فولاد در عصر جدید

به راحتی می توان گفت پیشرفت تمامی صنایع فعلی وابسته به فولاد و فولاد آغاز گر عصر جدیدی در زندگی انسان ها است. فولاد پرکاربرد ترین و پر بازیافت ترین ماده فلزی روی زمین است که با توجه به تنوع در اشکال و آلیاژ ها و در کنار استحکام بالا و هزینه های پایین تولید ، منجر به استفاده از این عنصر در ساخت و ساز ، حمل وتقل , انرژِی و… شده است.به گونه ای که به راحتی می توان گفت تمام زیر مجموعه های بخش انرژِی از جمله انرژِی هسته ای ، برق و گاز طبیعی ، چاه ها و سکوهای نفتی و گازی ، توربین های بادی ، برج های انتقال الکترومغناطیس ، هسته های ترانسفورماتور ، سپرهای الکترومغناطیسی برای استخراج منابع و… وابسته به فولاد هستند.

از دیگر مثال ها برای کاربرد فولاد می توان به صنایع خودرو اشاره کرد ، صنعتی که در آن برای تک تک خودرو های تولیدی اعم از خودرو های سبک ، سنگین ، خودرو های معادن و .. کاملا نیازمند به فولاد هستند و در حدود ۵۰درصد از وزن تمامی تولیدات ، از فولاد تشکیل شده است.

بیشترین استفاده از فولاد در ساخت و ساز است .مواردی مانند راه سازی ، ساخت انواع پل ها ، ساختمان سازی که خود شامل محصولات متنوع و گسترده ای می شود. در تمامی بخش های زندگی کنونی ما اثری از فولاد قابل مشاهده است .به همین دلیل است که محصولات فولادی ارزش سرمایه گذاری بالایی پیدا کرده اند. در این بین محصولاتی هم هستند که ارزشمند تر از سایرین هستند. محصولاتی مانند ورق، اتصالات، پروفیل و فلنج که جزو پر استفاده ترین محصولات فولادی در صنعت ساختمانی هستند که در انواع مختلفی از آلیاژ های متفاوت برای کاربرد های مختلف و در ابعاد و سایز های متنوعی تولید می شوند و هرکدام شامل زیر مجموعه های خاص خود هستند.در این بین پروفیل ها از ارزش بالاتری نسبت به سایرین برخوردار هستند.

مصرف پروفیل ها و دسته بندی این محصول به قدری متنوع است که خود نیازمند مقاله ای جداگانه است . مواردی مانند انواع لوله ، میلگرد ، تیرآهن ، قوطی و… نمونه هایی از پروفیل ها میباشند که بیشترین آمار خرید و فروش و استفاده را در این صنعت دارا میباشند و هر کدام شامل زیر دسته های خاص خود میباشند مانند پروفیل صنعتی، پروفیل مبلی و..است. پروفیل صنعتی دسته ای از مقاطع فولادی است که اغلب در به صورت سطح مقطع مربع و مستطیل تولید میشود و به همین دلیل در استطلاح عامیانه به قوطی صنعتی نیز معروف میباشند. این پروفیل ها که در ضخامت های 1.5 الی 16 میلی متری تولید می شوند، پر مصرف ترین مصالح در امور مربوط به ساخت وساز است.از نمونه های کاربرد پروفیل صنعتی می توان به شاسی تریلر ها، مصارف نظامی ، چهارچوب درب های آهنی و … اشاره کرد.
البته در کنار این موارد محصولاتی از آلیاژ آلومینیوم هم هستند که در حال افزایش تقاضا برای استفاده هستند ، محصولاتی مانند پروفیل آلومینیوم، ورق آلومینیوم و.. که در حال توسعه در صنایعی مانند درب و پنجره هستند و ارزش سرمایه گذاری بالایی دارند.

به صورت مختصر برای آشنایی با پروفیل آلومینیوم باید گفت ، این محصول از آلیاژ آلومینیوم تولید شده است و به همین سبب، دارای سطحی نقره ای رنگ، نرم، سبک، مقاوم در برابر خوردگی و بسیار قابل شکل پذیری است. پروفیل آلومینیوم کاربرد های متنوع و وسیعی دارد که می توان به ساخت قوطی کنسرو، صنایع پزشکی، صنعت برق، ساخت ماشین آلات و تجهیزات وهمچنین درب و پنجره اشاره کرد.

اکنون شما آشنا یی نسبی با صنعت فولاد و موارد استفاده آن پیدا کرده اید وکاملا با ارزشمند بودن این صنعت برای سرمایه گذاری آشنا شده اید. اما مهمترین مانع برای سرمایه گذاری، آشنایی با قیمت محصولات است .با توجه به متنوع بودن محصولات در صنعت فولاد، قیمت گذاری بر روی محصولات این صنعت نیازمند بررسی موارد مهمی است. برای نمونه در مبحث قیمت پروفیل، برای قیمت گذاری موارد مهمی مانند جنس یا آلیاژ استفاده شده، ضخامت پروفیل، ابعاد، طول و روش تولید موثر است. برای این کار شما نیازمند استعلام قیمت از مرجعی قابل اعتماد هستید و ما به شما «آهن یک »را پیشنهاد می کنیم.

شما می توانید برای استعلام قیمت پروفیل، ورق، لوله و یا هر محصول دیگری با شماره 49016-021 تماس بگیرید. کارشناسان فروش «آهن یک» با افتخار به صورت دقیق ‌ و جزئی شما را راهنمایی می کنند.

به نقل از سایت دنیای اقتصاد: (لینک مطلب)