معاملات کد به کد در بورس چیست؟

  1. خانه
  2. مقالات
  3. معاملات کد به کد در بورس چیست؟

معاملات کد به کد در بورس چیست؟

شرکت‌های بورسی در ایران دارای دو نوع سرمایه‌گذار هستند که در گروه اول سهامداران عادی جای دارند و در گروه دوم سهامداران خاص. گروه دوم می‌توانند جزو سهامداران حقیقی باشند یا حقوقی، این سهامداران معمولا دارای سرمایه هنگفتی هستند. سرمایه‌گذاران خاص در شرکت‌های بورسی قادر هستند که بر میزان عرضه و تقاضای سهم در بازار تاثیرگذار باشند و در همین راستا ارزش قیمتی سهم را تعیین نمایند.

این سهامداران در برخی مواقع با توجه به شرایط بازار به منظور حمایت از سهم و در تعادل نگه داشتن آن، اقدام به خرید و فروش سهم می‌کنند. به این شکل که در مواقعی که اوضاع بازار مطلوب بود برای خرید سهم اقدام می‌نمایند و همین کار منجر به تشکیل صف‌های خرید و بالا رفتن ارزش قیمتی سهم خواهد شد و در زمان‌هایی که شرایط بازار مناسب نبود و سهام‌داران برای فروش دارایی سهام خود اقدام کردند، این سهامداران در نقش حمایت‌کننده در بازار وارد خواهند شد. به منظور آشنایی بیشتر با فرآیند معاملات کد به کد در بورس با این مقاله با ما همراه باشید.

معاملات کد به کد یعنی چه؟

پروسه معاملات کد به کد در بازار بورس یکی از انواع معاملات جالب در بازار است به این شکل که هر سهامداری در بازار بورس اعم از حقیقی و حقوقی دارای یک کد معاملاتی هستند. در این میان سهامداران حقوقی نیز خود دارای چند کد معاملاتی حقیقی بوده که با استفاده از آن به معاملات می‌پردازند. سهامداران خاص با این کدها در بازار می‌توانند سیگنال خرید و فروش را نمایش دهند و بقیه سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق تکنیک تابلوخوانی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

سیگنال خرید در بازار در این فرآیند به این شکل است که سهامدار حقوقی با همان کد معاملاتی حقوقی خود در بازار شروع به فروش سهم می‌نماید و در نقطه مقابل با کدهای حقیقی خود سهم‌های فروخته شده را خریداری می‌کند در این جریان ارزش قیمتی سهام کمی افت خواهد کرد و به دنبال آن مجدد با استفاده از کد حقوقی اقدام به خرید سهم می‌نماید و این فرآیند را تا جایی ادامه می‌دهد که ارزش قیمتی سهم در بازار بالا رفته و بعد از رشد قیمتی که اتفاق افتاد با کد حقیقی خود اقدام به فروش سهم می‌نماید و اینجاست که سودهای کلانی برای این سهامداران رقم خواهد خورد. همین پروسه‌ای که به آن اشاره کردیم در زمان منفی بودن بازار نیز قابل اجراست و این سهامداران خاص می‌توانند در کسری از زمان وضعیت سهم را تغییر داده و حجم معاملات را بالا ببرند.

دلیل معاملات کد به کد در بورس چیست؟

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم فرآیند کد به کد در بازار بورس، به منظور کسب سود و در برخی مواقع به منظور حمایت از سهم انجام می‌شود. پروسه کد به کد توسط سهامداران با کد حقیقی یا حقوقی نیز امکان‌پذیر است و دلایل اصلی از معاملات کد به کد در بورس به این شرح است:

  • اعمال جابه جایی یا انتقال سهم به منظور ایجاد یک روند مثبت یا منفی در سهم.
  • فریب دادن یا گمراه کردن خریدارها و فروشنده‌ها در بازار در بستر تابلو خوانی.

چگونه متوجه معاملات کد به کد شویم؟

همان‌طور که می‌دانید هر سرمایه‌گذار در بازار بورس می‌تواند با کسب دانش مربوط به سرمایه‌گذاری و استفاده از ابزارهای مختلف به موفقیت دست پیدا کند و در همین راستا کسب سود نماید. تکنیک تابلو خوانی در بازار بورس در کنار تحلیل تکنیکال و تحلیل مقدماتی به عنوان یکی از تکنیک‌های مهم برای تشخیص روند معاملات و روانشناسی بازار محسوب می‌شود. در زمان معاملات مواقعی هست که حجم معاملات به صورت غیرطبیعی و خارج از روند معمول بازار به سرعت افزایش پیدا می‌کند، در این حالت ممکن است که معاملات کد به کد در سهم رخ داده باشد. به همین منظور در سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی www.tsetmc.com می‌توانید اطلاعات مربوط به ریزمعاملات هر سهم را همانند تصویر زیر بررسی و مشاهده نمایید.

طبق تصویر زیر می‌توان متوجه شد که در یک زمان مشخص بر روی یک قیمت خاص معاملات کد به کد انجام شده است و طبیعتا در این پروسه سهامداران خاص برای سهم برنامه‌ای خواهند داشت. تشخیص ما از این حرکت در تصویر زیر است است که با استفاده از این کد به کد می‌خواهند قیمت سهم را کاهش داده و در قیمت‌های پایین‌تر برای خرید آن اقدام نمایند.

بررسی انواع معاملات کد به کد در بازار بورس

فرآیند معاملات کد به کد در بورس می‌تواند به اشکال مختلف انجام شود که در این بخش به انواع آن اشاره می‌کنیم:

  • حقیقی به حقیقی
  • حقیقی به حقوقی
  • حقوقی به حقیقی
  • حقوقی به حقوقی (در مقاله کد به کد حقوقی به حقوقی نشانه چیست؟ بطور مفصل در این باره صحبت شده‌است.)

سیگنال خرید: زمانی که در محدوده‌های حمایتی سهامدار خاص با کد حقوقی اقدام به فروش می‌کند و با کد حقیقی قصد خرید دارد.
سیگنال فروش: زمانی که در محدوده‌های مقاومتی سهامدار خاص با کد حقیقی اقدام به فروش می‌کند و با کد حقوقی قصد خرید دارد.
خرید و فروش با کد حقوقی: نشان‌ دهنده اهمیت موقعیت حمایتی سهم.
خریدوفروش با کد حقیقی: نشان‌ دهنده اهمیت موقعیت مقاومتی سهم.
منظور از شرایط حمایتی شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود افت قیمتی سهم متوقف خواهد شد و ریزش بیش‌تری در انتظار نباشد. و شرایط مقاومتی شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود که تعداد عرضه‌کنندگان بیشتر شده و به منظور مقاومت در برابر این جریان و پیشروی از آن قرار گیرند.

تفاوت معاملات کد به کد و معاملات بلوکی در بازار چیست؟

معاملات بلوکی به نوعی مشمول کارمزد کارگزاری‌ها نمی‌شوند و این در حالی است که فرآیند معاملات کد به کد در بازار مشمول کارمزد کارگزاری خواهد شد. بر این اساس درجه اهمیت معاملات کد به کد در بازار از معاملات بلوکی بیش‌تر است. روند معاملات بلوکی در بازار با این هدف انجام می‌شود که سهم بین دو کد حقوقی بزرگ جا به جا شود اما هدف از معاملات کد به کد در بازار تدوین برنامه و استراتژی خاص است. در روزهایی از بازار ممکن است مشاهده کرده باشید که شاخص بورس، منفی است و به منظور کم کردن اثر آن از معاملات بلوکی در برخی سهم‌ها استفاده می‌شود پس به این منظور باید همیشه معاملات بلوکی را در بازار بررسی نمایید تا بتوانید به درستی تاثیر آن‌ها در شاخص کل یا ارزش معاملات بازار را ارزیابی نمایید. (جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد معاملات بلوکی چیست؟ بیشتر بخوانید)

پروسه معاملات بلوکی در قالب یک معامله در یک ثانیه است اما معاملات کد به کد به نوعی چند معامله با قیمت و حجم واحد در یک ثانیه است. در سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی www.tsetmc.com می‌توانید مشاهده کنید که در کنار نمادهایی که معاملات بلوکی در آن‌ها انجام شده است از اعداد ۳،۲ یا ۴ استفاده شده است.

سخن آخر
در صورتی که شما به عنوان یک سرمایه‌گذار در بازار بورس با استفاده از دانش مربوطه و تکنیک‌های موجود برای خود استراتژی معاملاتی داشته باشید به حتم یقین موفق‌تر عمل خواهید کرد و در این مسیر می‌توانید به اندازه دلخواه کسب سود نمایید. در این راستا شما با استفاده از مهارت تابلوخوانی در بازار در کنار سایر مهارت‌ها و تکنیک‌ها نظیر تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی قادر خواهید بود که به بهترین شکل ممکن جریان معاملات و تصمیم‌های خود را مدیریت کنید. شما با استفاده از تکنیک‌های موجود در فرآیند تابلو‌خوانی می‌توانید متوجه پروسه معاملات کد به کد در بازار شوید و با همین اطلاعات می‌توانید سیگنال خرید یا فروش سهم را متوجه شوید. شما با متوجه شدن از معاملات کد به کد در جریان بازار می‌توانید از گنگی و گمراهی که ایجاد شده فاصله بگیرید و حتی می‌توانید از این جریان سیگنال خرید و فروش را متوجه شوید.

همان‌طور که گفتیم معاملات کد به کد در بورس به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که در این تعریف و در هر حالت در برخی مواقع از زمان‌های بازار متوجه تغییر شدید در حجم معاملات خواهید شد که با بررسی بیشتر، آثار معاملات کد به کد در آن کشف می‌شود. معاملات کد به کد هم توسط حقوقی‌های بازار و هم حقیقی‌های بازار قابل اجراست اما در اکثر مواقع این سهامداران خاص هستند که دست به اینکار می‌زنند و سودهای کلانی را در این پروسه کسب می‌نمایند. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم با یادگیری مهارت تابلو خوانی از این موقعیت در بازار استفاده کرده و جریان معاملات خود در بورس را بهتر مدیریت کنید. معاملات کد به کد در بازار می‌توانند اطلاعات بسیار مهمی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار شما قرار دهند.

به نقل از سایت آکادمی بورس: (لینک مطلب)