صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان چیست؟

  1. خانه
  2. مقالات
  3. صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان چیست؟

صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با جمع آوری سرمایه‌های اندک، شما را در پروژه‌های ساختمانی مشارکت می‌دهد. بازار ساخت و ساز درآمد خوبی نصیب اهالی خود می‌کند اما با هر میزان سرمایه‌ای امکان ورود به این بازار و کسب سود از آن وجود ندارد. اگر شغل و تخصص شما متفاوت با این حوزه است و اطلاعات چندانی از نحوه کسب درآمد از این بازار ندارید، می‌توانید از صندوق زمین و ساختمان استفاده کنید. با سرمایه‌گذاری در این صندوق راهی آسان برای ورود به دنیای زمین و ساختمان می‌یابید که هر فرد، با هر سطح سواد و اطلاعاتی می‌توانند از آن استفاده کند.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. صندوق‌ها فرصت کسب درآمد با هر دانش و اطلاعاتی از بازار را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. با خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در برخی شرایط دستیابی به بازدهی‌ بالاتر از سود بانکی برای فرد ممکن می‌شود. یک صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و… باشد که صدها یا هزاران نفر، مبلغی از دارایی خود را در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

و اما صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان چیست؟ صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نوعی صندوق‌ سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌های خرد سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری می‌کند. مجموع این سرمایه‌ها در پروژه‌های ساختمانی تجاری، اداری و یا مسکونی سرمایه‌گذاری می‌شود. این نوع صندوق در سال ۱۳۸۸ مطابق قوانین و مقررات تعيين شده در سازمان بورس، وزارت مسکن و شهرسازی و فعالان حوزه ساختمان وارد معاملات بازار شد.
این صندوق‌ها با هدف تامین مالی پروژه‌های ساختمانی تجاری، اداری و مسکونی تاسیس می‌شوند. صندوق مانند یک شخصیت حقوقی سرمایه‌های سرمایه‌گذاران را در پروژه‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری کرده و به این ترتیب آن‌ها را از دخالت مستقیم در روند سرمایه‌گذاری مبرا می‌کند.

ارکان صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان

اداره صندوق‌های زمین و ساختمان توسط ارکان آن صورت می‌گیرد. ارکان باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده باشند. این ارکان شامل مجمع صندوق، مدیر صندوق، مدیر ساخت، ناظر، متولی، متعهد پذیره نویسی، بازارگردان، حسابرس و هیات مدیره است. تمام اعضای ارکان قصد دارند تا سرمایه سرمایه‌گذاران را در بهترین پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری که با آن بتوانند حداکثر سود ممکن را از پروژه به دست آورند.
تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای ارکان، اساسنامه و امیدنامه مخصوص به خود هستند. در ادامه در مورد آرایش و وظایف ارکان صندوق توضیح مختصری ارائه می‌کنیم:

  1. مدیر صندوق سرمایه‌گذاری شرکت‌های تامین یا مشاوره هستند.
  2. مدیر ساخت صندوق سرمایه‌گذاری، شرکت‌های پیمانکار دارای رتبه‌بندی هستند.
  3. هیئت مدیره
  4. ناظر، شرکت یا شخصیتی حقوقی است. این فرد یا شرکت باید پروانه اشتغال نظارت پایه یک را از سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان دریافت کرده باشد.
  5. متولی صندوق به عنوان بازرس عمل می‌کند. متولی می‌تواند موسسه‌ای حقوقی، شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری یا حسابرس معتمد سازمان بورس باشد.
  6. حسابرس شخصی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار و مورد تایید این سازمان است.
  7. متعهد پذیره‌نویسی می‌تواند شرکت‌ تامین سرمایه، بانک‌ و یا موسسه‌ای مالی که دارای مجوز از بانک مرکزی است، باشد.
  8. بازارگردان صندوق از شرکت‌های کارگزاری‌، شرکت‌های تامین سرمایه یا بانک‌ها انتخاب می‌شود.

امیدنامه صندوق زمین و ساختمان

امیدنامه برای آشنایی سرمایه‌گذار با شرایط صندوق است که برای هر کدام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت جداگانه تنظیم می‌شود. صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری امیدنامه را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهند تا قبل از سرمایه‌گذاری، آن را مطالعه کند و با شرایط و اهداف آینده صندوق بیشتر آشنا شود.
امیدنامه با اساسنامه متفاوت است. اساسنامه صندوق توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم می‌شود. اساسنامه‌ پس از تنظیم غیر قابل تغییر خواهد بود. امیدنامه برای هر صندوق سرمایه‌گذاری به صورت مجزا تنظیم می‌شود و مواردی مثل: ارکان صندوق، هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صندوق، هدف‌ها و استراتژی‌های موردنظر، واحدهای سرمایه‌گذاری و ریسک‌های آن را به طور کلی بیان می‌کند. امیدنامه در چارچوب قانون‌های سازمان بورس و توسط متولیان صندوق تنظیم می‌شود.

موضوع فعالیت صندوق ساختمان و زمین

صندوق‌ زمین و ساختمان، با جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک و تامین سرمایه، در ساخت پروژه‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری و سپس نسبت به فروش واحدهای پروژه با سود مناسب اقدام می‌کند. در نهایت این سود بین سرمایه‌گذاران، به اندازه مبلغ سرمایه‌گذاری‌شان تقسیم خواهد شد.
بنابراين سرمایه‌گذار باید برای دریافت سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود، تا تمام شدن پروژه و فروش واحدهای تجاری، مسکونی یا اداری، همراه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان بماند. به عبارتی فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان در چهار فرآیند اصلی خلاصه می‌شود:

مرحله‌ اول: جمع‌آوری سرمایه‌های سرمایه‌گذاران
مرحله دوم: اختصاص دادن این سرمایه‌ها به پروژه‌های ساختمانی
مرحله سوم: فروش واحدهای ساختمانی
مرحله چهارم: تقسیم سود بین سرمایه‌گذاران

واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان

برای این‌که سهم هر فرد از دارایی کلی صندوق مشخص و قابلیت معامله برای او فعال شود، مجموعه دارایی صندوق‌ سرمایه‌گذاری به بخش‌هایی که واحد یا یونیت نامیده می‌شوند، تقسیم می‌شود.
اشخاص با سرمایه‌گذاری در صندوق، گواهی تحت عنوان گواهی سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنند. این گواهی تعداد واحدهایی را که سرمایه‌گذار مالک آن است، نشان می‌دهد. واحدهای سرمایه‌گذاری کوچک‌ترین عضو سرمایه صندوق هستند که قابلیت انتقال به غیر دارند. به همین منظور هم واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در بازار فرابورس پذیرفته و معامله می‌شوند. بنابراین هر فرد برای سرمایه‌گذاری می‌تواند یک یا چند واحد از صندوق سرمایه‌گذاری را خریداری کند.
در نتیجه امکان سرمایه‌گذاری حتی با سرمایه اندک برای افراد وجود دارد. فرد در صورت نیاز به وجه نقد نیز می‌تواند به میزان نیاز از واحدهای صندوق به فروش برساند و نیازی به خروج همه سرمایه از صندوق وجود ندارد.
هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری در زمان پذیره‌نویسی ارزشی برابر با ارزش اسمی دارد. رفته رفته با شروع و ادامه فعالیت، ارزش واحدهای صندوق بر اساس خالص ارزش دارایی‌ها تغییر می‌کند. بنابراين هر ۳ ماه یکبار ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری به تفکیک بهای تمام‌شده و هر ۶ ماه یک بار ارزش روز آن تعیین و جهت اطلاع سرمایه‌گذاران منتشر می‌شود.

اطلاع‌رسانی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق موظف است تا طی دوره‌های مشخص از طریق سایت، اطلاعات خود را در اختیار عموم قرار دهد. این اطلاعات در انتخاب بهتر و گرفتن تصمیم درست به جهت آغاز سرمایه‌گذاری بهینه و هدفمند، به سرمایه‌گذاران کمک بسیاری می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود تا اطلاعات انتشار یافته از صندوق را به طور مداوم پیگیری و مطالعه‌ کنید. اطلاعاتی که منتشر می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • اساسنامه و امید نامه صندوق و قراردادن جدیدترین نسخه آن پس از ثبت هر نوع تغییر
  • گزارش‌های پیشرفت و روند کار ماهانه پروژه
  • ارائه گزارش‌های منظم هر ۳ ماه یکبار ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری به تفکیک بهای تمام شده و هر ۶ ماه یکبار ارزش روز آن
  • گزارش عملکرد و صورت‌های مالی دوره‌
  • تاریخ تعیین شده جهت هر دوره افزایش سرمایه، نتیجه هر دوره و …

مزایای صندوق زمین و ساختمان

یکی از نیازهای اساسی انسان، نیاز به مسکن است. این نیاز با توجه به افزایش قیمت مسکن به یک دغدغه اساسی تبدیل شده است. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی علاوه بر سودی که برای سرمایه‌گذار دارد، می‌تواند در قیمت مسکن تاثیر بسیاری بگذارد. از مزیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از سود ساخت و فروش واحدهای ساختمانی پروژه‌ها، حتی با داشتن سرمایه‌های خرد و کوچک. به این ترتیب سرمایه‌گذار با هر سرمایه‌ای امکان سرمایه‌گذاری و استفاده از سود بازار زمین و ساختمان را خواهد داشت.
  • جذب سرمایه‌های راکد افراد به چرخه اقتصادی کشور و افزايش گردش مالی، که نکته‌ای مثبت برای هر کشور محسوب می‌شود.
  • سرمایه فرد در برابر تورم و افزایش قیمت زمین و ساختمان محفوظ خواهد ماند.
  • ایجاد بستر امن و کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری. با توجه به این‌که متولی و حسابرس معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار بر عملیات اجرایی صندوق نظارت می‌کنند، امنیت سرمایه‌گذاری در صندوق بالا می‌رود.
  • معافیت از مالیات پروژه‌ها
  • نقدشوندگی بالا با توجه به خرید و فروش واحدهای صندوق در بازار فرابورس
  • شفافیت اطلاعات بالای صندوق‌ها با توجه به انتشار گزارش‌های دوره‌ای

ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زمین و ساختمان

در کنار مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران باید پذیرای ریسک شراکت در سود و زیان این صندوق‌ها باشند. افراد در تمام فعالیت‌های صندوق شریک بوده و در نتیجه نمی‌توانند انتظار سود تضمین شده‌ای از آن را داشته باشند. گاهی ممکن است در بازه‌ای زمانی صندوق به جای سود، ضرر برساند. با ضررده شدن صندوق، سرمایه‌گذار نیز ضرر خواهد کرد. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در صندوق زمین و ساختمان مقداری ریسک‌پذیری نیاز دارید و باید در کنار سودی که انتظارش را می‌کشید، احتمالی برای ضررکردن را هم درنظر داشته باشید.

چگونه واحدهای صندوق زمین و ساختمان را بخریم؟

واحدهای صندوق زمین و ساختمان قابلیت معامله شدن در بورس را دارند. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید در بورس کد معاملاتی داشته باشید تا بتوانید در این فضای معاملاتی اقدام به خرید و فروش کنید.

پس از این‌که کد معاملاتی دريافت کردید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان را بررسی کنید. به این منظور باید امیدنامه، گزارش‌ پروژه‌ها و کارنامه سود و زیان صندوق‌ها را کامل بررسی و صندوق مورد نظر خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. سرمایه‌گذاری در صندوق ساختمان و زمین به صورت خرید واحدهای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

سخن آخر

از گذشته تا به امروز، افراد به دنبال حفظ ارزش پول و چندبرابر کردن سرمایه خود بوده‌اند. سرمایه‌گذاری نوعی فعالیت‌ مالی است که افراد در سرتاسر جهان به جهت افزایش دارایی و کسب سود آن را دنبال می‌کنند. سرمایه‌گذار نیز با توجه به شرایط مالی و طرز فکر خود نوعی متفاوت از سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند.
بازار برخی از سرمایه‌گذاری‌ها مثل ملک و زمین در تمام دوره‌ها داغ است و به این دلیل هم همواره طرفداران زیادی دارد اما خرید ملک در دوره حاضر به راحتی گذشته نیست و سرمایه و اطلاعات زیادی نیاز دارد. سرمایه‌گذاری در صندوق زمین و ساختمان می‌تواند کار را برای سرمایه‌گذار آسان‌تر کند. بنابراین شما می‌توانید همان سود و بازدهی را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، از صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان کسب کنید.

به نقل از سایت آکادمی بورس: (لینک مطلب)